Tuesday, December 11, 2018

TAJUK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Menurut pendapat tokoh Barat, sosiologi pendidikan adalah satu bidang sains kemasyarakatan. Sosiologi pendidikan juga ialah sains sosial yang menggunakan ilmu sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah masyarakat .Dalam erti kata lain sosiologi pendidikan melihat kepada pendidikan dari perspektif sosiologi. Selain itu, sosiologi juga bertujuan untuk menyelidik, mengetahui dan memahami struktur asas masyarakat manusia, faktor-faktor yang menyatukan dan melemahkan kumpulan dan untuk mempelajari keadaan-keadaan yang mengubah kehidupan masyarakat. Oleh itu, terdapat 3 teori utama dalam sosiologi pendidikan ini:

Teori Fungsionalisme

  • Mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat.
  • Melalui teori ini, masyarakat dianggap seperti tubuh yang mempunyai tujuan dan keperluan tertentu.
Teori Konflik 
  • Berlakunya konflik dalam struktur teori ini mengkritik masyarakat kapitalisme 
  • Menganalisis konflik-konflik dalam masyarakat 


KONFLIK DALAM PEMBELAJARAN
Terdapat juga konflik dalam pembelajaran. Ianya sering berlaku dalam sekolah di antara ahli-ahlinya. Contohnya guru di arah melakukan kerja-kerja pentadbiran pada masa yang sama mereka perlu menjalankan tugas mengajar. Maka timbulah konflik antara tugas mendidik dan tugas sampingan yang di arah. Manakala bagi pelajar pula mereka ditekan oleh ibu bapa dan guru untuk mendapat keputusan yang cemerlang.

Teori Interaksionisme Simbolik 
  • Melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia.
  • Mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat.
  • Seseorang menginterpretasikan dan bertindak mengikut kemahuan masing-masing dalam masyarakat.


Dapat dirumuskan bahawa hubungan yang baik dapat diwujudkan sekiranya pelajar memahami pengertian sosiologi dengan baik. Oleh itu, pendidik juga perlu memahami sosiologi dalam pendidikan melalui teori-teori yang dinyatakan tersebut. Hal ini dapat memberi kemudahan kepada para guru untuk memberi pendedahan kepada pelajarnya mengenai sosiologi dalam pembelajaran iaitu dengan cara guru mengadakan aktiviti yang dikenali sebagai ‘kenali rakan anda’.



No comments:

Post a Comment