Friday, December 14, 2018

TAJUK 4 : ORGANISASI DAN KEPIMPINAN

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, kepimpinan bermaksud keupayaan memimpin iaitu melalui teladan. Gaya kepimpinan menurut Thoha (1995: 37) pula ditakrifkan sebagai perilaku atau cara yang dipilih & dipergunakan pemimpin dalam mempengaruhi fikiran, perasaan, sikap & perilaku orang bawahannya. Beliau juga mengertikan gaya kepimpinan sebagai perilaku pemimpin dalam mempengaruhi bawahannya iaitu kemampuan pemimpin untuk menyatakan sesuatu hal dengan gaya kepimpinan tertentu. Gaya kepimpinan terdiri daripada dua kriteria objektif iaitu berorientasikan kerja dan berorientasikan hubungan.


  • Autokratik 

         - Hubungan sehala
         - Arahan dari pengetua
         - Guru-guru menurut arahan tanpa soal
         - Rancangan pengetua perlu dilaksanakan


  • Demokratik 

         - Lebih liberal
         - Pengetua akan berbincang sebelum membuat keputusan
         - Keputusan: dasar persetujuan majoriti
         - Pandangan guru diambil perhatian oleh pihak pengurusan sekolah


  • Laissez-faire 

         - Bertentangan dengan autokratik
         - Memberi kebebasan, kurang unsur kawalan dan kurang memberi pandangan
         - Kurang mengambil bahagian dalam perlaksanaan aktiviti
         - Pengetua berperanan sebagai pemerhati senyap


  • Kontigensi

         - Bahawa tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk
           memimpin dan mentadbir organisasi sekolah
         - Kepimpinan mengikut situasi.


Kemahiran kepimpinan guru pula adalah kebolehan mempengaruhi pelajar dan bertindak sebagai rakan setugas, mentor, pembimbing, pakar kurikulum dan sebagai pembentuk pendekatan yang baru menerajui kumpulan pembelajaran. Selain itu, mengambil bahagian dala tugas-tugas operasi sekolah. Kepimpinan yang penting bagi seorang guru adalah berkeupayaan melakukan perubahan dengan memberi sumbangan idea yang baik, dapat diterima pakai dan melakukan tindakan sesudah dilantik terhadap jawatan yang dipertanggungjawabkan.

Kepimpinan di peringkat sekolah dibarisi oleh pengetua, penolong kanan pentadbiran, penolong kanan HEM, penolong kanan ko-kurikulum, guru kanan bidang. Kompeten kepimpinan guru menurut Clark ialah memiliki ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini. Selain itu, cekap menggunakan segala sumber yang ada secara optimum serta memiliki budaya jadi diri. Seorang pemimpin juga hendaklah mahir dalam berkomunikasi dengan berkesan, produktif, mengamalkan budaya beretika serta mempunyai wawasan organisasinya.

Kesimpulannya seorang pemimpin hendaklah mempunyai kriteria yang berwawasan bagi memimpin orang lain. Organisasi pula merupakan sebuat unit yang sangat membawa impak terhadap sesuatu matlamat. Kedua-dua elemen ini adalah saling berhubung antara satu sama lain.


No comments:

Post a Comment