Friday, December 14, 2018

TAJUK 3 : PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

Pengurusan membawa maksud proses perancangan, penyusunan, pengarahan, dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi. Pengurusan pengajaran dan pembelajaran pelajar merupakan sebuah elemen penting yang berperanan dalam meningkatkan prestasi pelajar serta berfungsi dalam penyampaian ilmu. Objektif dalam pengajaran dan pembelajaran juga adalah bergantung kepada sejauh manakah pengurusan dan pembelajaran ini dijalankan. Bagi seorang pendidik, penguasaan terhadap pengurusan bilik darjah adalah penting bagi membolehkan maklumat dapat disampaikan kepada pelajar. Hal ini demikian supaya meningkatkan pengawalan kelas yang berkesan.

Dalam hal ini, guru berperanan sebagai pengurus bilik darjah. Guru bertanggungjawab untuk merancang, mengelola, mengawal dan mengarah. Dalam aspek merancang ini, sebagai contoh guru berperanan untuk merancang objektif pelajaran, strategi dan kaedah pengajaran, merancang bahan-bahan pengajaran serta susunan fizikal bilik darjah. Dalam aspek mengelola pula, guru bertanggungjawab untuk mengurus rutin bilik darjah, aktiviti murid, aktiviti kumpulan dan kaedah fizikal dan kemudahan. Bagi aspek mengawal pula, guru perlu mengawal peraturan bilik darjah, untuk memastikan tiada masalah disiplin dan mengawal murid yang mempunyai masalah peribadi. Seterusnnya, aspek mengarah memerlukan guru untuk mengarahkan murid menjawab soalan-soalan yang diutarakan. Murid harus mematuhi disiplin di dalam bilik darjah dan mengarahkan murid untuk menguruskan tugas harian bilik darjah.


Sehubungan dengan itu, dalam aspek persediaan rancangan kerja. Guru perlu membuat perancangan terlebih dahulu sebelum mengajar iaitu Rancangan Pembelajaran Harian (RPH). Guru perlu merancang isi pelajaran, teknik mengajar, alat bahan bantu mengajar (ABBM) yang sesuai agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Perancangan perlu mempunyai objektif, teknik dan kaedah. Hal ini bagi membolehkan guru tersebut lebih bersedia untuk mengajar.

Pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran juga adalah sangat penting. Sumber pengajaran terdiri daripada bahan-bahan yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaaan alat bantu mengajar yang bersesuaian dapat melancarkan proses pengajaran. Antara sumber pengajaran dan pembelajaran ialah buku teks, buku rujukan dan alat bantu mengajar.

Kesimpulannya, pengurusan pengajaran dan pembelajaran pelajar adalah sangat penting dalam membawa kepada kemudahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tugasan sebagai sorang guru adalah dipenuhi dengan tanggungjawab, maka apabila suatu tugasan itu diuruskan dengan baik maka sudah pasti akan menghasilkan sesuatu yang baik.

https://drive.google.com/open?id=1Em4mfWisPE-BmNdU8Tttjd-bmAJ8tkqm

No comments:

Post a Comment