Friday, December 14, 2018

TAJUK 5 : PENGURUSAN MURID

Pengurusan ialah proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli organisasi dan menggunakan sumber organisasi secara berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Manakala murid adalah orang yang mempunyai potensi asas, yang perlu dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental, baik pendidikan itu di lingkungan keluarga, sekolah mahupun di lingkungan masyarakat. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.


Pengurusan murid terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mengurus rekod murid, kesediaan murid belajar dan memotivasikan murid. Menguruskan rekod murid adalah termasuk dalam pemantapan sistem pengurusan murid di sekolah. Antara perkara yang perlu dilakukan oleh guru dalam menguruskan rekod murid ialah guru perlu menguruskan tugasan murid, melakukan pemantauan terhadap kerja murid, menguruskan hasil tugasan murid, prosedur untuk murid yang tidak hadir, kriteria-kriteria hasil tugasan, arahan untuk tugasan, komunikasi tugasan dan keperluan tugasan dan maklum balas dan prosedur pemantauan.

Kesediaan pelajar pula adalah keadaan diri sendiri yang ada pada seseorang yang bersedia dan kebolehan untuk memperolehi sesutu pengalaman pembelajaran yang baru. Jenis kesediaan belajar pula terbahagi kepada tiga iaitu kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Kesedian kognitif ini adalah berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir dan perkembangan mental juga dikatakan bergantung kepada umur seseorang. Manakala kesediaan afektif pula ialah merujuk kepada sikap, keinginan dan ketekunan untuk menerima pelajaran yang disampaikan. Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agesif. Kesediaan psikomotor pula merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan. Kebolehan setiap murid adalah berbeza dan perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan yang wujud dalam diri individu.

Pengurusan murid yang seterusnya adalah memotivasikan murid. Guru perlu mendorong pelajar untuk mencapai matlamat dan hasil pembelajaran yang ditetapkan oleh guru. Implikasi daripada ini dapat meningkatkan pencapaian pelajar. Guru hendaklah tidak mengabaikan pelajar yang lemah dan sentiasa memberi kata-kata perangsang. Guru hendaklah menggunakan ciri-ciri komunikasi yang positif apabila berhadapan dengan pelajar. Selain itu, suasana pembelajaran yang menyeronokkan juga adakalanya menjadi motivasi untuk murid.

Kesimpulannya, pengurusan murid adalah amat penting bagi bagi memastikan objektif pengajaran adalah tercapai. Guru bertanggungj wab untuk menguruskan murid dan tanggungjawab itu adalah sebahagian daripada usaha untuk membantu meningkatkan pencapaian murid.

No comments:

Post a Comment