Saturday, December 15, 2018

TAJUK 9 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU

Pengurusan tingkah laku ini berkaitan dengan peraturan dan disiplin murid, pengurusan devian dan salah laku serta pekeliling dan peraturan. Guru hendaklah menangani masalah devian yang berlaku dalam kalangan pelajar secara profesional. Guru juga mestilah bijak dalam mencorak anak didiknya agar mereka tidak berasa tersisih dan melakukan salah laku. Pelajar memerlukan perhatian yang sama rata daripada guru dan hal ini haruslah dilaksanakan oleh guru tanpa ada unsur pilih kasih.

Guru perlu membimbing tingkah laku murid ke arah positif dan menghentikan tingkah laku negatif agar murid bebas daripada sebarang gangguan. Terdapat beberapa langkah asas bagi pengurusan tingkah laku iaitu dengan mengenal pasti jenis tingkah laku yang hendak dikaji terlebih dahulu dan kemudian tentukan sasaran. Seterusnya pilih strategi yang hendak digunakan serta mengkaji kesan dan akhir sekali mengaplikasi strategi baru jika perlu.


Melalui teknik modifikasi, guru perlu menggunakan satu sistem pengurusan tingkah laku bermasalah dengan membuat pemantaun dan penilaian dalam bilik darjah. Penyimpanan rekod salah laku murid-muridnya seperti’ bila ia berlaku dan bagaimana ia berlaku’ kerana proses merokod ini amat penting dalam teknik memodifikasikan tingkah laku. Antara teknik modifikasi lain ialah peneguhan. Di dalam peneguhan positif, kebarangkalian berulangnya tingkah laku yang diingini yang ditambah manakala melalui peneguhan negatif kebarangkalian berulang tingkah laku operan di tambah dengan memindah atau menghapuskan stimuli yang menggunakan.

Pengenaan denda pula adalah bertujuan untuk menghentikan sesuatu tingkah laku yang tidak diingini. Semua hukuman denda harus dimaklumkan kepada murid dan pihak sekolah menentukan bahawa sesuatu hukuman betul-betul dilaksanakan. Behavioris berpendapat bahawa tingkah laku yang baik itu diberi ganjaran dan juga pada masa yang sama diberi hukuman terhadap tingkah laku yang tidak diingini. Skinner pula berpandangan bahawa denda itu hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja.

Reverse psychology pula menggunakan psikologi untuk modifikasikan tingkah laku negatif kepada positif. Kemahiran guru untuk memahami psikologi murid, mengenal pasti sikap, pandangan dan pemikiran dalamannya adalah amat diperlukan. Selain itu, shaping pula merupakan satu usaha memberikan ganjaran kepada murid setiap kali dia semakin hampir kepada tingkah laku yang baik. Ganjaran yang ditawarkan oleh guru menjadi semakin besar apabila murid bergerak kearah pencapaian tigkah laku yang ditetapkan.

Kesimpulannya, pengurusan tingkah laku ini adalah bermula daripada guru dengan menunjukkan tingkah laku yang baik terlebih dahulu. Setiap murid mempunyai sikap yang berbeza maka guru hendaklah belajar untuk memahami sikap murid dan mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas sesuatu tindakan itu.

No comments:

Post a Comment