Sunday, December 16, 2018

TOPIK 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Budaya sekolah merujuk kepada cara dan gaya guru dan staf bekerja dalam satu kumpulan. Budaya sekolah merupakan sebahagian budaya masyarakat kerana sekolah itu lahir daripada keperluan masyarakat. Di dalam budaya sekolah, terkandungnya corak idea, norma pemikiran dan nilai-nilai yang menyumbang kepada pembentukan kelakuan individu. Antara budaya yang terdapat dalam sekolah itu ialah budaya belajar, budaya berpakaian, budaya hormat menghormati, budaya membaca, budaya penyayang dan sebagainya.

Budaya ini selalu dipraktikkan dalam sekolah bandar dan luar Bandar. Budaya-budaya ini harus dilaksanakan dan diamalkan dalam diri pelajar supaya ia kekal dalam kehidupan mereka. Seterusnya budaya berpakaian juga penting dalam peringkat sekolah kerana ia akan membentuk peribadi mereka dan ia boeh membezakan pakaian pelajar sekolah dengan pakaian awam. Kesimpulannya, pengurusan pelbagai budaya amat penting dalam kehidupan pelajar dan boleh menegajar erti berdisiplin. Di dalam sesebuah organisasi manusia tidak bekerja seorang diri, apapun tugasnya dan peranannya seseorang itu tetap perlukan orang lain untuk membantunya atau terlibat sama. Oleh itu budaya yang baik itu harus perpaduan, bekerjasama, bantu-membantu, hormat menghormati dan nasihat-menasihati.

PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA 
Kepelbagaian latar belakang individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar belakang para pelajar dalam institusi pendidikan (Banks, 1989). Dalam konteks Malaysia, para pelajar di institusi pendidikan terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai latar belakang berbeza seperti agama, etnik, bahasa, dan budaya. Hal ini menunjukkan kewajaran mengenai kepentingan pendidikan pelbagai budaya.

Pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras (Saha, 1997). Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap.

Pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek: konsep, gerakan, dan proses (Banks 1989). Dari aspek konsep, pendidikan pelbagai budaya merupakan idea yang melihat semua pelajar mempunyai hak yang sama untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina, kelas sosial, etnik atau kriteria lain. Dari aspek gerakan, pendidikan pelbagai budaya didefinisikan sebagai usaha untuk mengubah institusi-institusi pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan lain-lain memiliki peluang yang sama untuk belajar. Dari aspek proses, pendidikan pelbagai budaya dapat difahami sebagai proses untuk mencapai tujuan agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.

PRINSIP PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA 
Pendidikan pelbagai budaya adalah pendidikan asas untuk menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan dunia masa sekarang. Pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap kurikulum. Pendidikan pelbagai budaya meliputi tujuan-tujuan pembelajaran afektif dan kognitif. Populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar.

PENDEKATAN PERLAKSANAAN PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA 
Guru menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar. Guru memberi perhatian kepada suara hati pelajar. Komunikasi secara verbal dan bukan verbal antara guru dan pelajar hendaklah dianalisis untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran.

Pelajar perlu merasa selesa dan diterima apabila mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik darjah. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya juga harus fleksibel kerana tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh pelajar. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan pelajar, tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah. Pendidikan pelbagai budaya berasas kepada prinsip: penghargaan, empati dan kesamarataan cara belajar pelajar dan cara guru mengajar hendaklah difahami bagi membina dan mengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan. Pendidikan pelbagai budaya hendaklah dimasukkan ke dalam kurikulum secara formal.

Pendidikan pelbagai budaya mesti memberi kesan kepada kurikulum di setiap peringkat. Pendidikan pelbagai budaya hendaklah mengajar pelajar untuk berfikir secara kreatif dengan memberi kebebasan untuk bertanya. Memerlukan pemahaman terhadap budaya kaum lain. Pendidikan pelbagai budaya mesti menggunakan masyarakat sebagai sumber.

PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DALAM BILIK DARJAH 
Menurut Banks (1989), menyatakan sensitif terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang. Sensitif terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang topik yang diajar. Menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran.

Menurut Najeemah (2017), menyatakan guru mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka. Guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan nilai dan tingkah laku. Guru mestilah menggangap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada, guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang berlainan.

Kesimpulannya, pengurusan pelbagai upaya ini sangat berkait rapat dengan prinsip pendidikan pelbagai upaya dan pengurusan pelbagai budaya dalam bilik darjah. Hal ini kerana, setiap murid mempunyai latar belakang yang berbeza dan mempunyai pelbagai budaya serta nilai yang mereka pegang. Oleh itu, kita perlu saling hormat-menghormati antara satu sama lain supaya kita dapat memahami budaya masing-masing. 

No comments:

Post a Comment