Sunday, December 16, 2018

TAJUK 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

Bab ini bertujuan untuk memastikan kita dapat memahami, berbincang dan mengenal pasti aspek-aspek berkaitan dengan hubungan organisasi sekolah atau pendidikan dengan masyarakat, isu pendidikan semasa dan dapat mengaitkannya dengan pendidikan globalisasi. Community Based Education (CBE) didefinisikan sebagai proses individu dewasa menjadi kompeten menangani keterampilan, sikap dan konsep dalam hidup di dalam dan mengawal aspek tempatan dari masyarakat melalui partisipasi secara demokratik (Michael W. Galbraith). Globalisasi adalah proses di mana kejadian, keputusan dan kegiatan di salah satu bahagian dunia menjadi suatu konsekuensi yang signifikan bagi individu dan masyarakat di tempat, daerah atau negara lain yang jauh. Pendidikan memerlukan tindakan secara holistik agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang setara, bersifat futuristik dalam menghadapi masa depan yang penuh persaingan.


Pelaksanaan hubungan pendidikan bersama masyarakat ialah melalui pelaksanaan pendidikan formal iaitu sekolah yang memiliki program pendidikan untuk masyarakat, Non-formal iaitu ahli-ahli yang memiliki kegiatan untuk masyarakat di luar fungsinya dan In-formal iaitu kegiatan pendidikan yang ada dan berkembang di dalam masyarakat.

Antara tujuan hubungan pendidikan dengan masyarakat ialah menggalakkan inisiatif meningkatkan komitmen dan penglibatan masyarakat terhadap sekolah melalui pelaksanaan desentralisasi serta menggalakkan masyarakat membangunkan inovasi dan mengganti peranan sekolah meningkatkan mutu, kerelevanan, efesien kepada pihak sekolah.

Antara isu dan cabaran pendidikan semasa ialah integrasi nasional. Integrasi nasional melalui Dasar Pelajaran boleh dipupuk melalui penerapan nilai, keberkesanan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan, konsep Sekolah Wawasan, pemantapan aktiviti kurikulum dan kokurikulum dan perkasakan bahasa Kebangsaan.


Isu dan cabaran pendidikan semasa kedua ialah pendemokrasian. Pendidikan tumpuan dalam pendemokrasian pendidikan ialah untuk membasmi buta huruf tanpa mengira latar belakang, tahap pendidikan yang disediakan bertaraf universal dan penyediaan infrastruktur terbaik kepada semua sekolah seluruh negara. Isu dan cabaran ketiga ialah perkembangan profesionalisme guru iaitu memimpin perubahan, utamakan daya pengeluaran, perkembangan semasa dan perkembangan teknologi.

Kesimpulannya, negara Malaysia perlu melibatkan semua pihak dalam proses meningkatkan kualiti proses pembelajaran dan pengajaran sama ada di dalam atau luar bilik darjah. Dengan ini, negara kita dapat melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang dan terbilang untuk mendukung aspirasi negara supaya dapat melahirkan insan yang mempunyai rohani dan intelek yang terbilang.

No comments:

Post a Comment