Saturday, December 15, 2018

TAJUK 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

Di dalam tajuk ini banyak memberi penjelasan dan pendedahan tentang konsep pengurusan bilik darjah, ilmu menguruskan bilik darjah, jenis-jenis bilik darjah dan strategi pengurusan bilik darjah.

PENGURUSAN BILIK DARJAH

Menurut Haji Samsudin bin Md Noor (2008) mendefinisikan pengurusan bilik darjah sebagai prosedur dan keperluan yang dicipta untuk mengekalkan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang sihat.

Terdapat juga asas-asas pengurusan yang boleh diaplikasikan oleh seorang guru bagi menggalakkan pelajar bertingkah laku positif dan konsisten antaranya ialah ketegasan di bilik darjah bermaksud guru perlu bijak memperjelaskn ekspektasinya kepada pelajar. Hal ini kerana, murid sentiasa menilai dan mudah mengesan kelemahan dan kurang keyakinan guru dalam pengajaran bilik darjah.



JENIS-JENIS BILIK DARJAH
Antara jenis bilik darjah yang telah dikenal pasti ialah:

  • Bilik Darjah Tradisi

Bilik darjah tradisi di negara kita telah lama digunakan untuk mendidik kanak-kanak di bawah program ‘Kurikulum Lama Sekolah Rendah’ dan ‘Kurikulum Lama Sekolah Menengah’ diperkenalkan.

  • Bilik Darjah Terbuka

Murid-murid akan menentukan dan merancang aktiviti Pengajran dan Pembelajaran (PdP) mereka  sendiri. Pengajaran guru dikurangkan pada peringkat yang minimum.

  • Bilik Darjah Bercantum

Kelas Bercantum merupakan kelas yang mengandungi murid-murid yang terdiri lebih daripada Satu Tahun Persekolahan. Misalnya, sebuah Kelas Bercantum mungkin mengandungi murid-murid daripada Dua Tahun Persekolahan (Tahun 1 dan Tahun 2) atau Tiga Tahun Persekolahan iaitu (Tahun 1, 2, dan 3).

  • Bilik Darjah Prasekolah

Pendidikan Prasekolah merupakan asas pendidikan bagi kanak-kanak berumur 4-6 tahun sebelum mereka memulakan alam persekolahan secara formal di Sekolah Rendah. Pendidikan Prasekolah  juga penting untuk menyuburkan perkembangan kanak-kanak dari segi jasmani, emosi, rohani, intelektual, sosial (JERIS) melalui aktiviti Pembelajaran dan Permainan dengan menggunakan deria penglihatan, pendengaran, rasa, hidu dan sentuh mereka.

STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH

Antara strateginya adalah seperti perancangan murid, perancangan bilik darjah, wujudkan suasana kondusif, dan menyampaikan pengajaran dengan menggunakan teknologi terkini. Salah satu aktivitinya adalah senaman untuk menghilangkan mengantuk pelajar.

Kesimpulannya, strategi ini mungkin sesuai digunapakai kepada murid yang tingkah laku mereka sukar dikawal ataupun mereka yang kurang mendapat perhatian. Oleh itu, seorang guru harus peka tentang asas-asas pengurusan bilik darjah agar mereka ddapat mengetahui sejauh mana keberkesanan peranan guru dalam mengurus bilik darjah.


No comments:

Post a Comment